För många av oss är mobilen eller surfplattan det självklara valet när vi handlar online. Det går snabbt, smidigt och är alltid nära till hands. Tyvärr är upplevelsen långt ifrån lika enkel för mig som är blind och använder skärmläsare i mobilen.
Många appar är helt eller delvis otillgängliga, med det menar jag inte bara att något krånglar lite, ibland går det faktiskt inte att genomföra ett köp alls. Ofta får jag jonglera mellan mobil och dator för att komma vidare. Mobilen är smidig för att söka och lägga produkter i varukorgen, men när det är dags att betala, justera eller ta bort varor måste jag byta till datorn för att vara säker på att det fungerar. Egentligen vill jag kunna genomföra hela köpet från mobilen, men så ser verkligheten sällan ut för mig som är beroende av att de appar jag använder är tillgänglighetsanpassade. Det som borde vara enkelt och självklart blir i stället en hinderbana.
Jag pratar ofta om vikten av tillgängliga webbplatser, men som ni förstår är tillgängliga appar minst lika viktiga för mig och för många andra. Det kan handla om personer med nedsatt syn, motoriska svårigheter, kognitiva utmaningar eller helt enkelt äldre användare som inte navigerar lika snabbt i en app. I dag sker en stor del av våra bokningar, inköp och beställningar direkt i mobilen. Digitala tjänster ska fungera för alla. Oavsett om vi klickar, sveper eller lyssnar oss fram.