För att förbättra tillgängligheten i nyhetsbrev finns det flera åtgärder att vidta. Att använda alt-texter för alla bilder är en enkel men viktig åtgärd, då kan skärmläsningsprogram berätta vad bilden innehåller och vart länken leder. Beskrivande länkar och en tydlig layout är också avgörande. Undvik att överlasta nyhetsbrevet med för mycket grafik och komplexa designmönster. Slutligen, innan nyhetsbrevet skickas ut bör det testas genom ett skärmläsarprogram för att säkerställa att det är tillgängligt.
I min roll som digital tillgänglighetskonsult hjälper jag er med ett användartest och delar med mig av fler tips på hur ni kan göra era nyhetsbrev tillgängliga och användarvänliga för alla, inklusive personer med synnedsättning. Tillgänglighet är inte bara en nödvändighet, det är också en möjlighet att visa omtanke och inkludering. Låt oss tillsammans skapa en positiv upplevelse när ert nyhetsbrev dimper ner hos alla era prenumeranter!